Nová aplikace pro hlášení uvádění léčivých přípravků na trh

Zveřejněno: 21. 10. 2024
| Aktualizováno: 31. 10. 2024
Oddělení dostupnosti a nahraditelnosti léčiv
SÚKL vytvořil pro hlášení uvedení, přerušení, obnovení nebo ukončení uvádění na trh novou aplikaci.

Nová aplikace byla vyvinuta s cílem usnadnit plnění povinnosti držitele rozhodnutí o registraci, a to dle § 33 odst. 2 zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, oznamovat Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv uvedení, přerušení, obnovení nebo ukončení uvádění léčivého přípravku na trh.

Popis hlavních změn

Přihlašování

K aplikaci budete přistupovat pomocí autentizačního certifikátu, který již využíváte při komunikaci se SÚKL na příklad v rámci hlášení REG-13, hlášení skladových zásob nebo MAH11r. Žádosti o přístup a jejich správa jsou dostupné na adrese https://pristupy.sukl.cz/.  

Přehled odeslaných hlášení a jejich editace

Uvedená aplikace obsahuje několik novinek, např. v rámci aplikace je zobrazen přehled všech hlášení, která byla přihlášeným držitelem podána, držitel má možnost sám provádět úpravy hlášení (např. aktualizace předpokládaného data obnovení), případně hlášení úplně zrušit. Seznam hlášení umožňuje vyhledávání a filtrování podle různých parametrů, u editovaných hlášení lze zobrazit historii změn.

Plán obnovení

Pokud je léčivý přípravek označen příznakem „omezená dostupnost“ podle § 33b odst. 2 zákona o léčivech, vzniká držiteli povinnost doplnit oznámení o přerušení o informaci o přijatém opatření k odstranění důvodu přerušení (dále jen „plán obnovení“). Plán obnovení je součástí nové aplikace, ta upozorní na nutnost vyplnit a odeslat formulář plánu obnovení pro konkrétní hlášení o přerušení. Plán obnovení je také možné zkopírovat i k ostatním léčivým přípravkům s touto povinností.

Možnost podávat hlášení jen pro vlastní přípravky

Po přihlášení certifikátem jsou k hlášení dostupné pouze přípravky daného držitele. Totéž se týká i možnosti editovat a rušit již podaná hlášení. Pokud je společnost zplnomocněna pro podávání hlášení za několik různých držitelů, je nutné vždy vybrat správný certifikát pro přihlášení.

Příklad: Certifikátem vystaveným pro držitele Společnost ABC s.r.o. nelze podávat hlášení pro léčivé přípravky držitele Společnost ABC GmbH, a to i za předpokladu, že Ústav přijal plnou moc držitele Společnost ABC GmbH zmocňující držitele Společnost ABC s.r.o. takové úkony provádět.

Další změny

  • v rámci jednoho hlášení lze odeslat oznámení se stejnými údaji pro více léčivých přípravků najednou,
  • nelze odesílat hlášení, jejichž typy na sebe logicky nenavazují (nelze odeslat po přerušení další přerušení, aniž by mezi nimi nastalo obnovení, po ukončení lze oznámit pouze zahájení apod.),
  • možnost odeslat typ hlášení „přerušení bez zveřejnění“ s vyplněním stavu zásob ve „sféře vlivu“,
  • možnost uložení rozpracovaného hlášení,
  • odesílání e-mailových notifikací.

Aplikaci lze již nyní vyzkoušet v testovacím prostředí po přihlášení pouze testovacím přístupovým certifikátem, který je dostupný ke stažení přímo v kostce Zahájení, přerušení, obnovení nebo ukončení uvádění LP na trh. Po přihlášení jedním ze tří testovacích přístupů je v aplikaci dostupný ke stažení seznam léčivých přípravků dostupných k testování pod nabídkou Moje LP. Prosím, berte na vědomí, že data zde nahraná jsou pouze ilustrativní, která Vám umožní se s aplikací seznámit.

Ústav doporučuje, aby osoby odpovědné za podávání hlášení předem vyzkoušeli, zda mají aktivní přístupové údaje a jsou schopni se do systémů SÚKL přihlásit, případně si je v dostatečném předstihu zřídili. Jak již bylo zmíněno výše, po přihlášení autentizačním certifikátem nelze podávat hlášení pro přípravky jiného držitele rozhodnutí o registraci (s odlišným kódem pracoviště). Svůj kód pracoviště zjistíte po přihlášení autentizačním certifikátem do formuláře hlášení REG-13. V katalogu otevřených dat lze dále zkontrolovat přiřazení jednotlivých léčivých přípravků k jednotlivým držitelům rozhodnutí o registraci podle kódu pracoviště. Pokud je pole kódu pracoviště u Vašeho léčivého přípravku prázdné, je nutné požádat o přístup k systémům SÚKL na Portálu Externích identit.

Důrazně upozorňujeme, že po nasazení nové aplikace do produkčního prostředí již nebude možné hlášení podávat prostřednictvím původního elektronického formuláře. Do aplikace daného držitele bude mít přístup pouze osoba, která má oprávnění, tj. obdrží autentizační certifikát. Ústav také již nebude schopen hlášení do systému za držitele vkládat.

Ke spuštění nové aplikace dojde 11. 11. 2024.

Budeme velice rádi, pokud nám na e-mail marketreport@sukl.cz zašlete připomínky a postřehy, které s aplikací souvisí.

Děkujeme Vám za spolupráci a věříme, že tato nová aplikace Vám přinese mnohé výhody a usnadní Vaši práci a povinnosti spojené s hlášeními.

Související příspěvky

1. 11. 2024

Nedostupnost hlášení uvádění LP na trh a spuštění nové aplikace

Odstávka systému pro hlášení výpadků léčiv od čtvrtka 7. 11. 2024 do pondělí 11. 11. 2024 související s přechodem na novou aplikaci.