Legislativní požadavky

Zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech) – nabyl účinnosti dne 31.12.2007. Farmakovigilanci je věnována především hlava pátá §90 – 97.

Vyhláška č. 228/2008 Sb., o registraci léčivých přípravků, ve znění pozdějších předpisů. Farmakovigilanční povinnosti držitelů rohodnutí o registraci jsou upraveny především §15-17a.

Pokyny SÚKL

  • PHV 3 Neintervenční poregistrační studie bezpečnosti humánních léčivých přípravků,
  • PHV 4 Elektronická hlášení nežádoucích účinků
  • PHV 6 Požadavky SÚKL k hlášením změn PSMF a ke jmenování lokální kontaktní osoby pro farmakovigilanci v ČR,
  • PHV 7 Požadavky SÚKL k vytváření, obsahu a distribuci edukačních materiálů určených pro zdravotnické pracovníky a pacienty,
  • PHV 8 Požadavky SÚKL k vytváření, obsahu a distribuci Informačních dopisů pro zdravotnické pracovníky.

Guidelines on good pharmacovigilance practices (GVP) – v jednotlivých modulech jsou uvedeny základní informace o zajištění farmakovigilance pro držitele rozhodnutí o registraci, národní agentury a Evropskou agenturu pro léčivé přípravky, každé oblasti je věnován samostatný modul. 

Definice nežádoucího účinku v zákoně o léčivech

Definice nežádoucích účinků v zákoně č. 378/2007 Sb. a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech):

Nežádoucím účinkem léčivého přípravku se rozumí odezva na léčivý přípravek, která je nepříznivá a nezamýšlená. Nežádoucí účinky léčivých přípravků se rozlišují zejména na

a) závažné nežádoucí účinky, které mají za následek smrt, ohrozí život, vyžadují hospitalizaci nebo prodloužení probíhající hospitalizace, mají za následek trvalé či významné poškození zdraví nebo omezení schopností nebo se projeví jako vrozená anomálie či vrozená vada u potomků. (§3 odst.4 písm.a)

b) neočekávané nežádoucí účinky, jejichž povaha, závažnost nebo důsledek jsou v rozporu s informacemi uvedenými v souhrnu údajů o přípravku u registrovaného léčivého přípravku nebo jsou v rozporu s dostupnými informacemi, například se souborem informací pro zkoušejícího u hodnoceného léčivého přípravku, který není registrován. (§3 odst.4 písm.b)

Souhrnem údajů o přípravku se rozumí písemné shrnutí informací o léčivém přípravku, které je součástí rozhodnutí o registraci léčivého přípravku a obsahuje informace podstatné pro jeho správné používání. (§3 odst.1)

Systém hlášení nežádoucích účinků se týká:

Informace obsahuje vymezení základních pojmů a povinností výše uvedených fyzických a právnických osob v souladu se zákonem č. 378/2007 Sb., o změně zákona o léčivech a změnách souvisejících zákonů (zákon o léčivech).

§93b zákona o léčivech uvádí, lékař, zubní lékař nebo jiný zdravotnický pracovník, který zaznamenal podezření na závažný nebo neočekávaný nežádoucí účinek nebo jiné skutečnosti  související s použitím léčivého přípravku, které jsou závažné pro zdraví pacientů je povinen

a) toto neprodleně oznámit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, a to i tehdy, jestliže léčivý přípravek nebyl použit v souladu se souhrnem údajů o přípravku nebo byl zneužit,

b) poskytnout součinnost při ověřování skutečností souvisejících s podezřením na nežádoucí účinek a na vyžádání zpřístupnit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv dokumentaci, včetně dokumentace obsahující osobní údaje.

Povinnost hlásit „jiné skutečnosti“ se v zákoně vyskytuje pro ty případy, kdy se nepříznivá odezva na podání léčivého přípravku neshoduje s definicí nežádoucího účinku, nicméně je závažná pro zdraví léčených osob a měla by být zaznamenána. Jde například o případy předávkování, zneužití nebo nesprávného užití, ať úmyslného či neúmyslného. V takovém případě je nutné nasbírat co nejvíce informací, aby bylo možno chybnému užívání léčivých přípravků a jeho důsledkům předcházet. Také je třeba v opodstatněných a závažných případech hlásit neúčinnost léčivých přípravků, což se týká především vakcín a hormonální antikoncepce. Mezi skutečnosti, které je třeba hlásit, spadají i podezření na  závady v jakosti léčivých přípravků, které se projeví nežádoucím účinkem.

Povinnost hlášení nežádoucích účinků se týká podezření na závažné či neočekávané nežádoucí účinky. Hlásící osoba nemusí být v daném okamžiku schopna jednoznačně vyhodnotit souvislost použití přípravku a nežádoucího účinku a již pouhé podezření lékaře či jiného zdravotníka je dostatečným signálem o možné souvislosti. Aby se předešlo přetížení lékařů i vyhodnocovacího systému, soustřeďuje se povinnost hlášení na podezření na závažné či neočekávané nežádoucí účinky, tedy na informace závažné a nové. I přes toto zúžení uvítáme upozornění na jakékoli jiné nežádoucí účinky, které lékař považuje za významné nebo zajímavé. Všechna hlášení nežádoucích účinků jsou považována za důvěrná s ohledem na hlásící lékaře a možnost identifikovat pacienty.

Povinnost hlásit podezření na závažné a neočekávané nežádoucí účinky se vztahuje i na jiné zdravotnické pracovníky než lékaře, např. zdravotní sestry, rentgenové laboranty a další osoby zaměstnané v systému zdravotní péče, které jsou v kontaktu s pacienty.

Lékaři, lékárníci a jiní zdravotničtí pracovníci mohou hlásit podezření na nežádoucí účinky léčivých přípravků elektronickým formulářem, papírovým formulářem nebo jiným způsobem kontaktování Státního ústavu pro kontrolu léčiv.

Vzhledem ke specifickému postavení lékárníků v oblasti výdeje léčiv, poskytování informací o léčivech, blízké interakci s pacienty a s ohledem na jejich rozsáhlé znalosti vlastností léčiv, přikládáme informacím lékárníků o nežádoucích účincích mimořádný význam.

§93b zákona č. 378/2007 Sb. o léčivech uvádí, že farmaceut nebo jiný zdravotnický pracovník, který zaznamenal podezření na závažný nebo neočekávaný nežádoucí účinek nebo jiné skutečnosti související s použitím léčivého přípravku, které jsou závažné pro zdraví pacientů, je povinen

a) tyto skutečnosti neprodleně oznámit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, a to i tehdy, jestliže léčivý přípravek nebyl použit v souladu se souhrnem údajů o přípravku nebo byl zneužit,

b) poskytnout součinnost při ověřování skutečností souvisejících s podezřením ze závažného nebo neočekávaného nežádoucího účinku a podle potřeby zpřístupnit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv dokumentaci, včetně dokumentace obsahující osobní údaje; s těmito údaji Státní ústav pro kontrolu léčiv zachází za podmínek stanovených zvláštními právními předpisy.

Legislativně jsou povinnosti držitelů rozhodnutí o registraci zakotveny v zákoně č.378/2007 Sb., o změnách zákona o léčivech a změnách dalších zákonů:

Zaznamenávání a hlášení podezření na nežádoucí účinky

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen zaznamenávat a na jediném místě v Evropské unii zpřístupnit hlášení podezření na nežádoucí účinky jeho registrovaných léčivých přípravků, které se vyskytnou jak v Evropské unii, tak i ve třetích zemích, o nichž se bez ohledu na jejich formu a způsob předání dozví (§93a, odst. 1)

a) od pacientů,
b) od zdravotnických pracovníků,
c) z lékařské literatury, kterou je povinen sledovat,
d) v rámci poregistračních studií, vyjma hlášení, která se vyskytnou v rámci klinického hodnocení.

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen přijmout dostatečná opatření za účelem získávat přesné a ověřitelné údaje pro požadované vyhodnocení hlášení podezření na nežádoucí účinek, shromažďovat další relevantní informace v návaznosti na tato hlášení a zasílat aktualizace do databáze EudraVigilance. Držitel rozhodnutí o registraci je povinen spolupracovat s agenturou a Ústavem při identifikaci duplicitních hlášení podezření na nežádoucí účinek (§93a, odst. 4).
  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen na vyžádání poskytnout Ústavu součinnost podáním následných informací vztahujících se k zaslanému hlášení podle odstavce 5.

Pravidelně aktualizované zprávy o bezpečnosti

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen zasílat pravidelně aktualizované zprávy o bezpečnosti (§93d a §93e),
  • Na základě posouzení výsledků jednotného hodnocení pravidelně aktualizovaných zpráv o bezpečnosti je držitel rozhodnutí o registraci povinen podat žádost o změnu registrace, včetně aktualizovaného souhrnu údajů o přípravku a příbalové informace. (§93g odst.2 písm. b)

Farmakovigilanční systém držitele rozhodnutí o registraci (§91)

  • Držitel rozhodnutí o registraci musí za účelem plnění svých úkolů v oblasti farmakovigilance provozovat farmakovigilanční systém odpovídající farmakovigilančnímu systému České republiky, prostřednictvím kterého

a) shromažďuje informace o rizicích léčivých přípravků, u kterých je držitelem rozhodnutí o registraci,
b) vyhodnocuje informace podle písmene a) a zvažuje možnosti snížení rizika a jeho prevenci,
c) v případě potřeby činí vhodná opatření.

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen

a) vést a na žádost Ústavu do 7 dnů zpřístupnit kopii základního dokumentu farmakovigilančního systému,
b) neprodleně informovat Ústav o změně základního dokumentu farmakovigilančního systému, pokud se nachází na území České republiky (upřesnění zde),
c) pro každý léčivý přípravek provozovat a aktualizovat systém řízení rizik, který musí být přiměřený zjištěným a možným rizikům takového léčivého přípravku a potřebě získávání poregistračních údajů o bezpečnosti,
d) sledovat dopad opatření pro snížení rizik, která obsahuje plán řízení rizik nebo která jsou stanovena jako podmínky registrace a zvláštní povinnosti podle §31a, §32 odst. 3 a §32a,
e) sledovat farmakovigilanční údaje s cílem určit, zda se neobjevila nová rizika, nezměnila dříve zjištěná rizika nebo nedošlo ke změně v poměru rizika a prospěšnosti léčivých přípravků,
f) uchovávat dokumentaci vztahující se k farmakovigilanci nejméně po dobu 10 let od pořízení této dokumentace; prováděcí právní předpis stanoví obsahové náležitosti, způsob vedení a dobu uchovávání dokumentace vztahující se k farmakovigilanci.

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen provádět pravidelný audit svého farmakovigilančního systému. Pokud výsledky auditu nasvědčují tomu, že je třeba provést nápravná opatření, držitel rozhodnutí o registraci tyto výsledky spolu s plánem nápravných opatření zaznamená do základního dokumentu farmakovigilančního systému a nápravná opatření provede. Po provedení nápravných opatření je oprávněn tento záznam odstranit.
  • Držitelé rozhodnutí o registraci se v oblasti farmakovigilance řídí pokyny Komise, agentury a Ústavu.

Kvalifikovaná osoba odpovědná za farmakovigilanci (§91a)

  • Držitel rozhodnutí o registraci musí mít trvale a nepřetržitě k dispozici kvalifikovanou osobu odpovědnou za farmakovigilanci.
  • Kvalifikovaná osoba odpovědná za farmakovigilanci odpovídá za vytvoření a správu farmakovigilančního systému a musí mít bydliště a plnit své úkoly v oblasti farmakovigilance na území Evropské unie. Držitel rozhodnutí o registraci sdělí jméno, příjmení a kontaktní údaje kvalifikované osoby odpovědné za farmakovigilanci Ústavu a agentuře.
  • Ústav může požádat držitele rozhodnutí o registraci o jmenování kontaktní osoby pro otázky farmakovigilance v České republice, která bude podřízena kvalifikované osobě odpovědné za farmakovigilanci (upřesnění zde).
  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen neprodleně informovat Ústav v případě změny kvalifikované osoby odpovědné za farmakovigilanci nebo změny jejích kontaktních údajů; obdobně informuje o změnách týkajících se kontaktní osoby.

Veřejná oznámení o farmakovigilančních pochybnostech

  • Držitel rozhodnutí o registraci může učinit veřejné oznámení o farmakovigilančních pochybnostech vztahujících se k použití jeho léčivého přípravku. O tomto záměru musí před tím nebo nejpozději s tímto oznámením informovat Ústav, agenturu a Komisi. Dále je povinen zajistit, aby informace určené veřejnosti nebyly zavádějící a byly prezentovány objektivně. (§93 odst 3)

Postup pro naléhavé záležitosti

  • Držitel rozhodnutí o registraci je povinen informovat Ústav, pokud zjistí nová rizika nebo změny dříve zjištěných rizik nebo změny v poměru rizika a prospěšnosti (§93h odst 2).

Provozovatelem se rozumí (§6):

  • výrobce léčivých přípravků, osoba dovážející léčivé přípravky ze třetích zemí, zařízení transfuzní služby, provozovatel kontrolní laboratoře a výrobce léčivých látek,
  • distributor léčiv,
  • osoba oprávněná k poskytování zdravotních služeb podle zákona o zdravotních službách,
  • osoba organizující nebo provádějící výzkum léčiv, nebo
  • prodejce vyhrazených léčivých přípravků.

Vedle speciálních povinností některých provozovatelů (lékaři, lékárníci, zadavatelé KH, zkoušející KH) zákon vymezuje i společné povinnosti.

Provozovatel je povinen (§23):

  • Při výskytu nežádoucího účinku léčivého přípravku nebo závady v jakosti léčiva nebo pomocné látky vyhodnotit jejich závažnost a v případě potřeby provést veškerá dostupná opatření směřující k zajištění nápravy a k omezení nepříznivého působení léčiva nebo pomocné látky na nejnižší možnou míru, včetně jejich případného stažení z oběhu; přijatá opatření neprodleně oznámit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, pokud se jedná o závady v jakosti nebo závažný nebo neočekávaný nežádoucí účinek,
  • Neprodleně oznámit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv podezření z výskytu závady v jakosti léčiva nebo pomocné látky, které vedou ke stažení léčiva nebo pomocné látky z oběhu.

Prodejce vyhrazených léčiv je povinen vyřadit z prodeje vyhrazená léčiva, jestliže byl upozorněn na jejich závadu; o této skutečnosti bezodkladně informovat Státní ústav pro kontrolu léčiv, zaslat mu vzorek takového léčiva a dále postupovat podle jeho pokynů (§23 odst 4 písm d).

Pacientům je umožněno hlásit podezření na nežádoucí účinky léčivých přípravků elektronicky nebo jiným způsobem s využitím kontaktů.

Legislativně je zakotvena pouze povinnost pacienta poskytnou Ústavu součinnost podáním následných informací vztahujících se k zaslanému hlášení v případě, že podezření na nežádoucí účinek léčivého přípravku sám ohlásil (§93b odst. 2).