Hlášení podezření na závadu v jakosti léčiv
- Co je závada v jakosti?
- Kdo hlásí?
- Jak hlásit?
- Kam hlásit?
- Proč hlásit?
ZÁVADA V JAKOSTI
Za závadu v jakosti léčiva je obecně považován nesoulad léčiva se specifikací uvedenou v registrační dokumentaci, obvykle se projeví jako jakákoliv neobvyklá vlastnost, která neodpovídá popisu léčivého přípravku v příbalové informaci nebo v souhrnu údajů o přípravku.
Může jít zejména o:
- změnu vzhledu obalu přípravku – nesoulad v označení léčivého přípravku na vnějším a vnitřním obalu s registrační dokumentací, netěsnost obalu, chybějící číslo šarže nebo kód SÚKL na obalu,
- změna vzhledu samotného léčivého přípravku (např. změna barvy či tvaru tablet, zákal či vysrážené částice v případě roztoků, přítomnost cizích příměsí např. obsah skla, kovových špon či jiných neobvyklých předmětů),
- nepřítomnost příbalové informace (kromě homeopatických přípravků a přípravků vyráběných přímo v lékárně), odměrky, aplikačních pomůcek aj.,
- netypickou vlastnost neodpovídající příbalové informaci (např. nerozpouští se, nelze roztřepat, nelze dělit).
KDO HLÁSÍ
Povinnost nahlásit SÚKL závadu v jakosti nebo podezření na závadu v jakosti danou zákonem o léčivech mají kromě držitelů rozhodnutí o registraci také další provozovatelé a poskytovatelé zdravotních služeb – výrobce, distributor, lékárník, lékař, zdravotní sestra, zdravotnický pracovník, atd, více viz:
Pacient může podezření na závadu léčiva nahlásit buď sám, nebo prostřednictvím lékárny, a to nejlépe té, kde si léčivý přípravek vyzvedl nebo zakoupil.
JAK HLÁSIT
Nahlásit podezření na závadu v jakosti léčivého přípravku je možné několika způsoby, nejlépe vyplněním elektronického formuláře pro hlášení podezření na závadu v jakosti. Dále je možné použít formuláře ve formátu Word, zaslat e-mail s popisem závady v jakosti.
Odkaz na webový formulář níže:
Formulář bude odeslán na Oddělení závad v jakosti, SÚKL a jeho PDF verze bude zaslána na Vámi uvedenou emailovou adresu.
- UST-15_verze6_Priloha_1_Hlaseni_podezreni_na_zavadu_v_jakosti_LP (doc, 46 kB)
- Vzor – ZJ – Pacient (pdf, 88 kB)
Státní ústav pro kontrolu léčiv zpracovává poskytnuté údaje za účelem evidence a zpracování hlášení podezření na závadu v jakosti léčiv, a to na základě § 13 odst. 2 písm. c) a e) zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech. Bližší informace o zpracování osobních údajů, zejména o vašich právech, jako je právo na přístup a na námitku, najdete pod odkazem Ochrana osobních údajů na konci stránky.
KAM HLÁSIT
Adresa pro zaslání vytištěného formuláře a případně vzorku podezřelého ze závady v jakosti:
- e-mailová adresa: zavady@sukl.gov.cz (poslat jako přílohu)
- poštovní adresa:
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Oddělení závad v jakosti
Šrobárova 48
100 41 Praha
V případě dotazů nás kontaktujte na:
- e-mailová adresa: zavady@sukl.gov.cz
- telefon 272 185 123, 272 185 363, 272 185 258
PROČ HLÁSIT
Držitelé rozhodnutí o registraci a ostatní provozovatelé oznamují SÚKL podezření na závadu v jakosti či závadu v jakosti na základě povinnosti uvedené v § 33 odst. 3 písm. i) a § 23 odst. 1 písm. c) zákona o léčivech.
Pacienti, kteří zjistí závadu v jakosti léčiva ji mohou nahlásit SÚKL, ať již sami, či prostřednictvím lékárny, a to nejlépe té, kde si léčivo vyzvedli či zakoupili.
Všechna hlášení, pacientská i ta pocházející od držitelů rozhodnutí o registraci či provozovatelů, jsou oddělením závad v jakosti zpracována a důkladně prošetřena. Potvrdí-li se šetřením závada v jakosti jsou pak následně přijímána nápravná a preventivní opatření, která zamezí opakování obdobných závad v jakosti léčiv. Tímto je naplňováno základní poslání SÚKL, tedy zajistit, aby na trhu v České republice byla pouze jakostní, bezpečná a účinná léčiva.